留学生の皆さんへ

■留学生の方向けの個別相談・カウンセリングはこちら  (利用方法はこちら) 

 →キャリアサポートセンター(学生支援棟)
Counseling for International Students click here
       →1F of Student Support Building (学生支援棟 Gakusei-sien-toh)
"How to make a consultation appointment on the web "click here
学生向けグループカウンセリングも、開催しています。詳しくは、FBをご覧ください
■進路報告
 
本学では卒業・修了年度全員の方に卒業・修了後の進路状況(就職・進学・その他)を報告していただいています。
WEB学生システムを利用して就職先、進学先、その他の進路の登録を必ずしていただきますようお願いします。
入力マニュアルはこちら
■Report on career path after Graduation
At Nagoya University,everyone in the graduation/final year is required to report on the career status(employment,go-to-school,etc)after graduation.
Please be sure to enter as soon as the course is decided.
Hom to register click here
■留学生向け各種イベントや求人票は、こちら(FB)

FBには留学生向けの求人票やイベントがアップされています。名前と所属を知らせるメッセージを送った後、友達申請してください。
Job-offers or Events for International Student are uploaded in our FB. Please send us a message including your name and department before adding “NU CSO”
as a friend.

愛岐留学生就職支援コンソーシアム 

 
 文部科学省の事業である「留学生就職促進プログラム」の事業目的に賛同した愛知及び岐阜県下の大学、地方公共団体、経済団体及び企業支援団体が連携し、留学生の国内就職支援を行うことを目的として設立されました。
 当プログラムは、留学生の就職支援を目的に、「日本語能力」「日本での企業文化等キャリア教育」「中長期インターンシップ」を一体として学ぶ環境作りを支援しています。ぜひご参加ください。

→  コンソーシアム参画機関一覧 
→ 名古屋大学 講座・イベント一覧 
→ お問合せ先:キャリアサポートセンター(学生支援棟 TEL 052-789-2176)

■2021年春季留学生インターンシップについて

Spring Internship Program for International Students 

 

名古屋外国人雇用サービスセンターが主催する春季留学生インターンシップが今年も開催されます。
愛知県内の地元企業で就業体験をする貴重な機会ですので、下記の「募集要項」とウェブサイトをよくご確認のうえ、
エントリーシートと推薦書(指導教員の印が必要)を記入し、日本語能力認定書を添付して各学部・研究科の担当部署に提出してください。

なお、研究室に所属している学生に関しましては、参加準備セミナー、実習期間および報告会への参加が可能かどうか、指導教員に
事前にご確認ください。

This is an information for international students who wish to participate in an internship at local company provided by Nagoya Employment Service Center for Foreigners. Please see if you meet eligibility requirements prescribed in an application guideline and submit the following three documents to the Kyomu office of your department. 1) the Entry Sheet, 2) the Letter of Recommendation signed by your (academic) supervisor, and 3) the Certificate of your Japanese-Language Proficiency (N1, N2).


Regarding students who belong to the laboratory, please ask your supervisor in advance to see if you can participate in a preparation seminar, internship programs and a debriefing session.


【募集概要】

 募集要項

 名古屋外国人雇用サービスセンター:
 https://jsite.mhlw.go.jp/aichi-foreigner/content/contents/000720520.pdf
 
 実施時期:202121日(月)~312日(金)で、原則5日~10日間です。


 受入企業の情報は名古屋外国人雇用サービスセンターHPで確認して下さい。


Application guideline

 The implementation guideline of internship.
 https://jsite.mhlw.go.jp/aichi-foreigner/content/contents/000720520.pdf
 
 Implementation period: As a general rule, for 5 to 10 days during February 1st, 2021 to March 12th, 2021.


 Nagoya Employment Service Center for Foreigners website



【学内締切】

 所属する学部・研究科ごとに締切日を設けていますので、教務課まで事前に確認し、提出してください。


Deadline for submission

 Please confirm the deadline at the Kyomu office of your department and submit the documents no later than that.


【提出書類】

 ①エントリーシート13
 ※エントリーシート1は、個人情報用

 エントリーシート2は、参加希望企業名(3つまで)記載用

 エントリーシート3は、参加希望企業ごとの志望動機書(3社希望の場合は、3通必要)

 ②推薦書(指導教員の印が必要)
 ③日本語能力認定書(N1N2取得者)

Required Documents

 1) Entry sheet 1,2,and 3
 ※ Entry sheet 1 is for personal information.

   Entry sheet 2 is for the company name list that you wish to participate in (up to 3 companies).

   Entry sheet 3 is for the motivation letter to each company. (require 1 sheet per 1 company.

 2) Letter of Recommendation*  *requires a sign by your (academic) supervisor.

 3) Certificate of Japanese-Language Proficiency (N1, N2)


【参加資格】

 ①大学・大学院に在籍する外国人留学生
 ②日本語能力試験N2級以上の日本語能力、あるいはそれと同程度の日本語能力を有する者(要証明)
 ③2021127日または128日開催のインターシップ参加準備セミナーに参加できる者等


 

Eligibility

 An eligible applicant has to meet the following requirements;

 ①International students who belong to university or graduate school and hold a “College Student” visa.

 ②Students who possess Level 2 (N2) or higher of Japanese Language Proficiency Test, or a qualification of equivalent level.
 ③Students who can participate in internship preparation seminar on January 27th or 28th, 2021.

 

 お問合せ先:キャリアサポートセンター(学生支援棟1TEL 052-789-2176

 Inquiries: Career Support Center (1F of Student Support Building  TEL:052-789-2176)




■就職ガイダンス・イベントのお知らせ

               2020年度 イベント等の日程 
  講座名  対象  場所 予約方法 
 1月15日(金)
  27日(水)

12:15~12:50
 ■キャリアランチ交流会 ビジネスマナー
Career Lunch Mixer "Business Manner"

・なぜビジネスマナーは必要か?
・おしゃれと身だしなみの違いは?
・ルールとマナーの違いは?
などをお話してみませんか?もちろん、ほかの話題でもOKです。
This casual event is for international students who are interested in job-hunting in Japan.
* Why is business manner needed?
* What is the difference between fashionable and grooming?
* What is the difference between rule and manner?
Do you like to talk about these issues? The other topics are also welcome. Please join us at ease.
 国際学生(留学生・帰国学生など)
For International Studets

学年は限定しません。
For All Graders
  ZOOM URLを当日の朝に参加者へメールで送ります。

The participants will receive the ZOOM URL via Email in the morning of each mixer.
 予約/Application:NU-NAVI
問合せ/Contact:キャリアサポートセンターCareer Support Center

Email:sato.yukiyo[AT]c.mbox.nagoya-u.ac.jp
Tel:052-789-5805

※When you email me,please change[AT] to @.
 12月23日(水)

12:15~13:00
 ■キャリアランチ交流会 インターンシップ
Free talk on The world's internship
留学生を支援する複数の先生方ゲストをお招きしています。
外国と日本のインターンシップについてフリートークしませんか?
・日本企業のインターンシップの特徴は?
・インターンシップはマストか?
などをお話してみませんか?もちろん、ほかの話題でもOKです。
This casual event is for international students who are interested in job-hunting in Japan.
*What are the features of internships at Japanese companies?
* Is the internship a must?
*How to find a company?
Do you like to talk about these issues?The other topics are also welcome.Please join us at ease.
  国際学生(留学生・帰国学生など)
For International Studets

学生は限定しません。
For All Graders
  ZOOM URLを当日の朝に参加者へメールで送ります。

The participants will receive the ZOOM URL via Email in the morning of each mixer.
 予約/Application:NU-NAVI
問合せ/Contact:キャリアサポートセンターCareer Support Center

Email:sato.yukiyo[AT]c.mbox.nagoya-u.ac.jp
Tel:052-789-5805

※When you email me,please change[AT] to @.
 11月13日(金)
  25日(水)

12:15~12:50
 ■キャリアランチ交流会 しごと理解
Career Lunch Mixer "Vocational-Understanding"

・日本にはどんな業界や職種があるのか?
・どんな企業が自分には向いているのか?
・どうやって企業を探すのか?
などをお話してみませんか?もちろん、ほかの話でもOKです。
This casual event is for international students who are interested in job-hunting in Japan.
*What kinds of industries are there inJapan?
*What kinds of professions are there in Japan?
*Which companies I should choose?
*How to find companies that fit me?
Do you like to talk about these issues? The other topics are also welcome. Please join us at ease.
 国際学生(留学生・帰国学生など)
For International Studets

学生は限定しません。
For All Graders
 ZOOM URLを当日の朝に参加者へメールで送ります。

The participants will receive the ZOOM URL via Email in the morning of each mixer.
 予約/Application:NU-NAVI
問合せ/Contact:キャリアサポートセンターCareer Support Center

Email:sato.yukiyo[AT]c.mbox.nagoya-u.ac.jp
Tel:052-789-5805

※When you email me,please change[AT] to @.
 10月16日(金)
   28日(水)

12:15~12:50
 ■キャリアランチ交流会 自己理解
career Lunch Mixer "Self-Understanding"

日本の就活では、専門スキルや知識だけでなく、あなた自身の個性や可能性も問われます。よって自己理解が大切になります。自己理解を進めるコツなどをお話してみませんか。もちろん、ほかの話題でもOKです。
This casual event is for international students who are interested in job-hunting in Japan. In Japanese Job-Hunting Processes,self-understanding is one of the key points. Would you like to share some tips for promoting self-understanding? The other topics are also
  国際学生(留学生・帰国学生など)
For International Studets

学生は限定しません。
For All Graders
 ZOOM URLを当日の朝に参加者へメールで送ります。

The participants will receive the ZOOM URL via Email in the morning of each mixer.
 予約/Application:NU-NAVI
問合せ/Contact:キャリアサポートセンターCareer Support Center

Email:sato.yukiyo[AT]c.mbox.nagoya-u.ac.jp
Tel:052-789-5805

※When you email me,please change[AT] to @.
【理系】
 9月11日(金)
【文系】
9月23日(水)

12:15~12:50
 ■キャリアランチ交流会 先輩と話そう
Career Lunch Mixer "Free Talk with Spenpai Students"

就活を体験した先輩の話を聞いてみませんか?疑問や不安をキャリアサポートセンターや仲間と気軽に話しませんか?
This casual event is for international students who are interested in job-hunting in Japan.Would you like to talk with Senpai students who just finished job-hunting?
  国際学生(留学生・帰国学生など)
For International Studets

学生は限定しません。
For All Graders
 ZOOM URLを当日の朝に参加者へメールで送ります。

The participants will receive the ZOOM URL via Email in the morning of each mixer.
 予約/Application:NU-NAVI
問合せ/Contact:キャリアサポートセンターCareer Support Center

Email:sato.yukiyo[AT]c.mbox.nagoya-u.ac.jp
Tel:052-789-5805

※When you email me,please change[AT] to @.
 8月7日(金)  
 26日(水)

12:15~12:50
■キャリアZOOM交流会 就活何でも相談会
Career Lunch Mixer"Free talk on job-hunting"

日本での就職に関心のある方、疑問や不安をキャリアサポートセンタースタッフや仲間と気軽に話しませんか?
This is casual event is for international students who are interested in job-hunting in Japan. Would you like to talk with Career Support Center's staff about basic questions or your worries as for job-hunting?
 
 国際学生(留学生・帰国学生など)
For International Studets

学生は限定しません。
For All Graders
 ZOOM URLを当日の朝に参加者へメールで送ります。

The participants will receive the ZOOM URL via Email in the morning of each mixer.
予約/Application:NU-NAVI
問合せ/Contact:キャリアサポートセンターCareer Support Center

Email:sato.yukiyo[AT]c.mbox.nagoya-u.ac.jp
Tel:052-789-5805

※When you email me,please change[AT] to @.
  WEB開催
 7月13日(月)~31日(金)
■まだ間に合う!留学生積極採用企業WEB説明会
就職活動を頑張っている留学生の皆さん、お待たせいたしました!皆さんのための就職活動応援企画です。留学生の皆さんを採用したい企業と出会う絶好のチャンスをお見逃しなく!

7月13日(月)~31日(金)の限定公開です。 

≪対象≫日本での就職を予定している外国人留学生
愛岐留学生就職支援コンソーシアム
(マイページ上の特設ページ)
https://ag-int.org/
 ①まずはコンソーシアムの無料会員登録をしてください。
https://ag-int.org/
②マイページから特設ページへアクセス
③気になる企業動画コンテンツを視聴し、企業理解を深める。
④エントリーフォームから気になる企業へエントリー
 エントリー締切:7月31日(金)